
Nem biztos, hogy egy orvosi tankönyvben olvasható, de sok fiatal lány szenved a Királylány szindrómától (Princess syndrome) nap mint nap. Egy PS-ben szenvedő lány úgy éli az életét, mint egy tündérmesében: csak a szép dolgokra koncentrál, magát helyezi a világegyetem középpontjába, és megszállottan a külsejével foglalkozik még akkor is, ha csak a játszótérre tart.
Bár ez szórakoztató lehet, amikor még kicsik, de megszabhatja az alaphangot arra is, hogyan fejlődik fiatal nővé, befolyásolva az önbecsülését, a másoktól való függőségét, azt, hogy hogyan gondoskodik magáról, és hogy mennyire érzi magát erősnek az életében.
Mindenhol olyan üzeneteket közvetítenek a lányoknak, hogy hercegnőnek lenni a legjobb és egyetlen út. A mai társadalomban, ahol a megjelenés, a csak a legszebb dolgok birtoklása és az első hely igénye áll a középpontban, érthető, hogy a lányok nehezen tudják megfejteni a megfigyelt üzeneteket.
És miért ne tennék? A ruházati boltok olyan pólókat árulnak, amelyeken az áll, hogy „túl szépek a házi munkához”.
Hogyan tanulják meg a fiatal lányok, hogy a külsejükön túl is van értékük? A jelenlegi kutatások azt mutatják, hogy már 11 éves lányok is problémákkal küzdenek a testükkel kapcsolatban.
A szülők gyakran abban a tévhitben élnek, hogy a lányaik elkerülhetik, hogy az őket érő üzenetek ne legyenek hatással rájuk. Sajnos hihetetlenül nagy önbizalomra és önismeretre van szükség ahhoz, hogy ne hagyjuk magunkat elcsábítani ezeknek az üzeneteknek a hatására. A reklám hihetetlenül erős, és minden életkorban hatással van mindannyiunkra. Elvárni, hogy a lányod 3, 4 vagy 5 évesen megértse, hogy a királylány életmóddal szemben jobb az élet, ha szilárd értékrenddel, jó barátokkal és egészséges életmóddal rendelkezel, irreális. Rajtad, mint szülőn múlik, hogy leküzdöd-e a nyomást.
Természetesen a Királylány-szindróma nem kizárólag a megjelenésről és a testképzavarról szól. Fontos figyelembe venni azokat az egyéb üzeneteket is, amelyeket a lánya a mesebeli életből kap. Megtanulhatja, hogy nem lehet önellátó, és hogy egy megmentőre kell támaszkodnia, aki mindent jobbá tesz. Ez magában foglalhatja az olyan barátságokat, amelyek semmitmondóak és felszínesek, a fiúkat, akik megszabhatják neki, hogy mit tehet és mit nem, és a belső motiváció hiányát.
Mit tehet tehát egy szülő, hogy segítsen a lányának megteremteni a saját boldogságát, amíg meg nem hal? Az első ösztöne az lehet, hogy megpróbálja megóvni a lányát minden potenciálisan negatív hatástól. Sajnos ez gyakorlatilag lehetetlen. Ahelyett, hogy elkerülné, inkább tanítsa meg neki, hogyan kezelje a nyomást, és hogyan alakítsa ki pozitív önbecsülését, reális testképét és önállóságát.
Hogyan tanítsuk meg gyermekeinknek a „hősnői értékeket” a királylányos viselkedés helyett?
Ahogy egyre inkább tudatában leszel a játékok, ruhák és televíziós műsorok üzeneteinek, elkezdheted megosztani azokat a lányoddal, és olyan dolgokat taníthatsz neki, amelyek segítenek neki egy pozitívabb, erőteljesebb önismeret kialakításában:
- Kérdőjelezze meg a médiát. Tanítsa meg a lányát arra, hogy tudatos fogyasztó legyen, és gondolkodjon el a kapott üzeneteken. Kezdjen el segíteni neki kérdéseket megfogalmazni arról, hogy milyen dolgokat szeretne, miért tetszenek neki bizonyos hírességek, miért lehet olyan fontos a megjelenés. Segítsen neki kialakítani saját elképzeléseit arról, hogy mit jelent erősnek, függetlennek és magabiztosnak lenni, és keressen hasonló dolgokat a médiában.
- Tanítsa meg őt a megfelelő öltözködésre. Bármerre járunk, a ruhák, szoknyák, felsők egyre szűkebbek és rövidebbek. Hasonlóképpen, a korábban a tizenéveseknek megfelelő ruhákat ma már ötödikesek viselik. Kezdje el tanítani a lányát arra, hogy milyen üzeneteket küld a ruhái által. Biztosan nem fog vitába szállni az ötéves gyerekkel arról, hogy mi a szexi. Arról azonban beszélhet, hogy mi az, amit kényelmesebb vagy könnyebb viselni, amikor a barátaival játik, és hogy mennyivel jobban fog szórakozni, ha kényelmes. Ez nem azt jelenti, hogy meghiúsítja a lánya egyéniségét és stílusérzékét, hanem azt, hogy elősegíti azt. Hagyja, hogy össze nem illő legyen. Felfedezi majd, hogy ki ő, és közben jól érzi magát.
- Segítsen neki megtalálni a hangját. Bátorítsa lányát, hogy beszéljen és kérdezzen. Ha lát valamit, ami nem tetszik neki, például egy babát vagy egy vegyes üzenetet hordozó pólót, támogassa, hogy beszéljen róla. Ha aggodalommal fordul Önhöz, szakítson időt arra, hogy beszélgessenek. Túl gyakran előfordul, hogy a lányok elkerülik, hogy beszéljenek, mert félnek attól, hogy tönkreteszik a kapcsolatukat. Minél kényelmesebben érzik magukat, ha Önnel beszélnek az érzéseikről, és minél korábban kezdik el ezt, annál valószínűbb, hogy tizenéves korukban is képesek lesznek erre.
- A konformitás nem kötelező. Néha a lánya azt akarja majd, ami más gyerekeknek van, csak azért, mert nekik van. Könnyű engedni ennek a nyomásnak. Segítsen a lányának megérteni, hogy egyéniségnek lenni jó dolog. Bátorítsa arra, hogy elfogadja a különbözőségét, sőt ünnepelje azt. Ez csak segíteni fog neki, ahogy felnő, és kialakul benne egy erős önismeret, hogy mit szeret és mit nem, és az, hogy ő határozza meg, mit fog tenni, és mit nem.
Lánya fejlődése során rengeteg irányból fogják őt rángatni, hogy bizonyos módon cselekedjen, gondolkodjon és viselkedjen. Szülőként fontos, hogy a befolyását arra használja, hogy olyan dolgok felé irányítsa, amelyek elősegítik, hogy megtalálja a legjobb énjét, és harcoljon a hercegnő-szindróma csábítása ellen.